Nyttiga solrosfrallor

Här har ni det superduper enkla receptet till mina nyttiga solrosfrallor! Receptet ger ca 32 frallor och går att frysa in!

Detta behövs:
(32 frallor)

50 gram jäst för söta degar
5 dl vatten
0.5 dl olja (valfri)
1.5 tsk salt
2 msk brödsirap
3 dl solrosfrön (naturell eller saltade)
6 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

+ gärna en köksmaskin att blanda degen i

Gör såhär:

Värm vattnet till 37°C (fingervarmt). Smula jästen i en degbunke och rör ut den i lite av vattnet.

Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt och det mesta av vetemjölet (ca 7 dl). Arbeta till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar några minuter.

Låt jäsa övertäckt i bunken ca 30 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd. Skär varje längd i 13-16 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 225°C ca 10 minuter.

 

 

 

Mumsigt värre.... ;)


Kommentarer
Postat av: - Awa Gardi - Smakprov på det goda livet

Hej du! :)



Jag startade precis en "dagens blogg" tävling på bloggen för jag ska iväg och plåtas! Vinnaren utses när jag kommer hem ikväll inför mina 1000+ läsare! Kika gärna in. Kramis

2012-02-01 @ 13:51:07
URL: http://awagardi.blogg.se/
Postat av: Anonym

gott!

2012-02-01 @ 14:34:01
URL: http://matildays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -