Benhinneinflammation

Benhinneinflammation!

Symptom:


Benhinneinflammation kännetecknas av en ömhet på insidan av skenbenets nedre hälft. Smärtan är vanligen mest intensiv 5-15 cm över den inre fotknölen, men kan ibland vara mer diffus. Till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten. Till slut förhindrar smärtorna utövning av aktiviteten som ger benhinneinflammation. En viss svullnad eller ojämnhet kan ibland kännas vid smärtområdet. Smärtan kan även utlösas av att foten böjs nedåt.

Behandling:

När man fått benhinneinflammation bör man i första hand vila och övergå till träningsformer som inte belastar underbenen, t.ex. simning eller cykling (utan fotledsrörelser). Vilan kan kombineras med kylning med ispåse efter träning eller antiinflammatorisk behandling med tabletter eller gel som innehåller NSAID. Om besvären blir långvariga bör man söka kontakt med sjukgymnast så att man kan utreda orsakerna. Det går även att operera, då skär man snitt i benhinnorna vilket gör att de kan töjas mer när muskeln expanderar vid träning.

Tack till skolan för att jag fick benhinneinflammation idag. Att stå upp 4 timmar och sedan köra ett medelpass var nog inte så bra för mina små ben. Grymt ont i benhinnerna nu så det är nog dags att kyla ner med en ispåse och få lite massage!




Tibialis muskeln


Kommentarer
Postat av: Mimi

Usch, det är inge skönt! Fick ofta det när jag spelade innebandy.. Men något som hjälpte för mig var att spola varmt/kallt/varmt/kallt vatten direkt på benen när jag duscha (:

2011-12-14 @ 09:05:32
URL: http://mimibodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -