Liten uppsats: Stonehenge

Bara för att jag ska SMÖRA för min lärare Claes i Kultur- och idéhistoria så ska jag redovisa min sommar i England när jag besökte stonhenge! Typ bara jag och 3 till i klassen som ska redovisa, så snacka om att smöra och om att försöka visa sig intresserad och försöka langa hem ett MVG till våren ;D NAJS!

Aja här är min miniuppsats ;D Gjorde en liten powerpoint till också, men den kan ni tyvärr inte se :/


Stonehenge är ett bronsåldersbyggnadsverk i sydvästra England ganska nära staden Salisbury. Byggnadsverket består av en cirkelformad stensättning och är troligen byggd mellan 2500 och 2000 f.kr. alltså för ca 5000 år sedan. Namnet Stonehenge kommer från det fornengelska ordet ”Stanhengist” som betyder ”de hängande stenarna”.

Det här förhistoriska monumentet är byggt som två cirklar, den inre av blåsten och den yttre av sandsten, med en ringgrav med över 50 hål i marken runt omkring. Utanför dessa finns en jordvall, även den är cirkelformad.

Och det som är lite roligt med Stonehenge är att stenarna kommer från Wales , som ligger ca 40 mil därifrån och arkeologer och forskare förstår inte alls hur man har fått dit de stora stenarna. Det är 81 st stenar och de väger faktiskt 4 ton var så att en del tror faktiskt på myten om att utomjordingar har flyttat stenarna dit… Men det tål ju att tänkas på!

En annan legend berättar om att stenformationen utgjorde en port till en annan värld. Det sägs att vart 5000:e år kommer det någon som försöker ta sig igenom portarna och att det då ska sättas igång en serie av katastrofiska händelser i den här världen.


KÄLLA


Meeeee!

Kommentarer
Postat av: Louise

sv: Ne, den har jag inte smakat, men vill testa den, den verkar good! :)

Måste även testa lakritspuck och nogger i sån glass nångång! :p

2011-08-24 @ 19:57:30
URL: http://loelles.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv: hihi tack ;D

det var från någon designbloggs sida xD

pallade inte göra en egen ;)

är allt bra? <3

2011-08-24 @ 21:37:01
URL: http://gymnasten.webblogg.se/
Postat av: Anonym

DEN EFTERLÄNTADE VIDEBLOGGEN ÄR UPP NU PÅ BLÖGGEN ;d

2011-08-24 @ 21:57:05
Postat av: SAGA- man lever bara en gång

Det är en almenacka ;)

2011-08-24 @ 22:14:03
URL: http://sagalinnes.blogg.se/
Postat av: Robert Cayden (www.Caydens.blogg.se)

RE: Jo det var awesome i Göteborg, vad har du gjort i sommar då? kram :)!

2011-08-24 @ 23:45:09
URL: http://caydens.blogg.se/
Postat av: Olivia ♥

Där har jag också varit, för inte så jätte länge sen faktiskt! :)

2011-08-26 @ 17:53:02
URL: http://prickiganaglar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -