Sparguiden.com - Din guide över sparande

Att spara en viss del av de inkomster man har är ett sätt att skapa en tryggare framtid för sig själv, där man har en bättre möjlighet till att kunna klara oförutsedda händelser. Att ha en extra buffert är även ett sätt för att kunna sätta upp mål för framtiden som sedan kan bli ekonomisk genomförbara. Ett sådant mål kan vara att i framtiden ha råd att genomföra en del renoveringar på sin bostad eller göra en längre resa. Ett annat mål med sitt sparande kan vara att kunna klara sig på sina tillgångar efter pensionen, där det egna sparandet kan ge det lilla extra i vardagen som man annars inte hade haft råd med.

Sparandet kan ske på olika sätt. Privat, aktier eller i fonder. Eftersom att jag bara är 18 år så spar jag privat på mina egna sparkonton. Men i familjen har vi även aktier och fonder som vi spar i tillsammans. Jag tycker att det är väldigt viktigt att spara pengar eftersom att;

1. Om det skulle hända något (olycka, brand, saker går sönder) är det bra att ha en extra summa pengar som man kan köpa saker för.
2. Om man vill spara till något som är dyrt; typ tv, dator, resa så är det bra att lägga undan en slant i månaden så kanske man får det man önskat sig senare.
3. Pensionsspara är väldigt bra, lika bra att börja i tidig ålder eftersom att ju tidigare man börjar spara, desto lyxigare liv får man när man blir äldre!

Är du pank så kan du alltid sälja saker på blocket eller varför inte sälja ditt guld? Det finns många företag som betalar stora summor pengar för ditt guld, seså, kolla nu vad för gammalt skräp som gömmer sig i lådorna....



"Den som spar han har" - sparguiden.com

Kommentarer
Postat av: Denise 22 - mamma till Kevin 6

Härliga spartips! :)

2012-03-08 @ 13:04:22
URL: http://familyportrait.blogg.se/
Postat av: Lil bex'

okej fråga jag?

2012-03-08 @ 13:52:06
URL: http://bexollila.blogg.se/
Postat av: EMMMAA

Ställ superduper gärna några frågor i min frågestund, då skulle jag bli super glad! :)



Kram<3

2012-03-08 @ 15:39:24
URL: http://mylifeasemmsan.blogg.se/
Postat av: TrollMorsan, Mamma Till 8 Troll

2012-03-08 @ 16:08:41
Postat av: TrollMorsan, Mamma Till 8 Troll

Tack för dina frågor i min blogg. Har mailat dig!



Kram Kram

2012-03-08 @ 16:10:28
URL: http://trollistrollmorsan.blogspot.com
Postat av: Lil bex'

ja för du hade kommenterat min blogg

2012-03-08 @ 19:59:12
URL: http://bexollila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -