Nyttiga bars (70 kcal per bar)

Mitt efterlängtade recept är nu uppe! Elin var taggad på att få göra det tror jag... NYTTIGA BARS - here we come!

Receptet kommer från Viktväktarnas kokbok och ger ca 20-25 bars

Tillagningstid: 15 min + gräddningstid 20 min (kan frysas)

Detta behövs:


50 gr smör
3/4 dl maltsirad (mörk brödsirap)
100 gr torkade katrinplommon
100 gr torkade aprikoser
3 dl havregryn

(plommon och aprikoser kan bytas ut på dadlar och äpplen)

Gör såhär:

1. Värm ugnen på 160-175 grader.
2. Smält smör i en katrull på svag värme och blanda i sirapen.
3. Hacka frukten och rör i den och havregrynen. Blanda väl.
4. Platta ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper eller i en långpanna. (jag använde plåt)
Grädda i nedre delen av unen tills kaken har fått färg, ca 20 minuter. (se till att den inte blir så bränd i botten)
5. Låt kakan svalna något, skär den i rutor och låt dem kallna helt på plåten!




(Bild lånad från google)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -