Roligt att spela biljard!

Hejsan! :)

Har ni någon gång spelat biljard? Det har faktiskt jag gjort! :D Läs mer om det i mitt inlägg!

Lite allmän fakta om biljard:

Biljard är ett älskat spel med rötter långt bak i historien. Många har vuxit upp med biljardbord på  fritidsgårdar eller i hobbyrummet, på restauranger, krogar och på aktivitetscentra. Den vanligaste typen av biljard är det som kallas för 8-ball. I spelet används 16 bollar, varav en så kallad köboll. Innan varje spel väljer en spelare vilken boll han eller hon vill ha, antingen de enfärgade bollarna från 1-7 eller de ”halva” bollarna från 9-15. Man brukar kalla det för att spela hela/halva eller på engelskan för spots/stripes. Målet är att sänka den bollserie som man har valt och avsluta med den svarta bollen 8. Råkar du sänka 8 innan de andra förlorar du.



När jag spelade biljard så spelade jag det online, på en internetsajt. Det var det klassiska 8-ball jag spelade och jag tyckte att det var riktigt roligt och givande! Men jag har aldrig testat att spela det "irl" - in real life, fast det vore också roligt att testa eftersom att jag kan tänka mig att det är mycket svårare. Man måste ha mer kontroll på bollarna och pinnen man håller i och ha balans och skarpa ögon!




Så här blir du en bra biljardspelare: 

1. Gå runt bordet ett helt varv innan du bestämmer dig för hur du ska stöta. Ta tid på  dig att undersöka alla dina möjligheter från alla vinklar, det tjänar du i längden på.

2. Lägg upp din stöt ordentligt. Dubbelkolla och trippelkolla att du är rätt ute innan du sätter stöten.

3. Lär dig hur du greppar en biljardkö på bästa sätt. Hitta mitten genom att balansera kön i handen, flytta sedan upp ca 20 cm. Det varierar dock från person till person, så känn dig fram.

4. Lär dig vilket som är den bästa styrkan för att hålla kön under olika typer av stötar. Håll inte för hårt och inte för löst.

5. Kolla riktningen flera gånger innan du stöter. Innan du låter kön träffa bollen, sikta mot bollen ett antal gånger, så att du är säker på att du har rätt rörelse. Din stöt bör vara rak hela vägen och inte slingra sig åt sidan, peka nedåt eller uppåt.

6. Andas korrekt – när du stöter ska du inte hålla andan. Istället andas du ut samtidigt som du för biljardkön framåt. Då blir du säkrast på handen.

7. Ta till dig råd och tips från biljardproffsen. Titta på biljard på tv, leta efter klipp på Youtube och manualer på biljardforum. Öva på biljard med någon som är bättre än dig och som kan hjälpa dig på plats. De flesta duktiga spelare hjälper mer än gärna nybörjare, så se till att utnyttja den chansen.


Kommentarer
Postat av: Epicmonster

Biljard e awesome ;) <3

2011-10-13 @ 19:52:06
URL: http://epicmonster.blogg.se/
Postat av: ARVIDSSON

sv: Okej tack för din kommentar :)

2011-10-13 @ 19:55:18
URL: http://arvidssonskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
bloglovin LINDSHE-Svart bälte i shopping!- -